آزمون کارشناسان رسمی

کارشناس رسمی به کارشناس عضو سازمان نظام مهندسی استان که پروانه کارشناسی رسمی (مجوز رسمی است که براساس مفاد قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و آئین نامه اجرائی آن ماده ۳۲ مصوب هیأت محترم وزیران به کارشناسان رسمی اعطاء می شود) از سازمان دریافت نموده اطلاق می شود، متقاضیان دریافت پروانه کارشناس رسمی می بایست پس از موفقیت در آزمون ، مصاحبه و شرکت در دوره آموزش توجیهی و طی دوره کارآموزی برای دریافت پروانه کارشناس رسمی با حضور اعضاء شورای مرکزی با قرائت سوگند نامه در پیشگاه قرآن کریم و امضاء آن اداء سوگند کنند.

پروانه کارشناس رسمی در گرایشهای زیر صادر می گردد:

۱-      گرایش کشاورزی

۲-      گرایش منابع طبیعی

۳-      گرایش دامپروری

۴-      گرایش شیلات و آبزیان

۵-      گرایش محیط زیست

۶-      گرایش آب و آبیاری و زهکشی

۷-      گرایش صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات کشاورزی

۸-      گرایش ماشینهای کشاورزی

*متقاضیان رشته های گوناگون جهت کسب اطلاعات بیشتر از گرایش هایی که می توانند در آن شرکت نمایند می بایست دستورالعمل ضوابط و نحوه تشخیص و معرفی کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی را مطالعه نمایند.

مدارک مورد نیاز:

۱- تکمیل فرم ثبت نام در آزمون

۲- تصویر مدرک تحصیلی

۳- تصویر شناسنامه

۴- سه قطعه عکس ۴×۳ جدید

۵- اصل رسید پرداخت هزینه آزمون

           مبلغ شرکت در هر آزمون براساس مبلغ مصوب آن دوره محاسبه می گردد که باید به حساب مهر گستر بانک کشاورزی شماره ( ۴۷۷۸۲۱۷۹۶ ) بنام سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور(در فیش واریزی نام داوطلب به عنوان پرداخت کننده قید شود)

۶- اصل گواهی عدم سوء پیشینه ( بعد از اعلام نتیجه نهائی آزمون اخذ شود )

۷- اصل گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر ( بعد از اعلام نتیجه نهائی آزمون اخذ شود )

۸- تصویر کارت عضویت

۹- تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت

۱۰- تصویر پروانه اشتغال

۱۱- اصل تائید پرداخت حقوق متعلقه به سازمان

شرایط ثبت نام:

۱-      داشتن تابعیت ایران

۲-      نداشتن پیشینه کیفری مؤثر و نداشتن محکومیت انتظامی

۳-      عدم اعتیاد به مواد مخدر

۴-      عدم محکومیت به انفصال ابد از خدمات دولتی

۵-      متدین به دین اسلام و یا یکی از اقلیت‌های دینی رسمی کشور

۶-      داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی

۷-      عضویت در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

۸-      داشتن پروانه اشتغال بکار مهندسی

۹-      داشتن حداقل ۷ سال تجربه پس از اخذ مدرک کارشناسی

۱۰-   داشتن حداقل ۵ سال تجربه پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد

۱۱-   داشتن حداقل ۳ سال تجربه پس از اخذ مدرک دکتری

۱۲-   داشتن اطلاعات تخصصی و عمومی در گرایشی که داوطلب کارشناسی در آن است

۱۳-   موفقیت در آزمون علمی تخصصی و مصاحبه

۱۴-   گذراندن دوره کارآموزی و آموزش توجیهی

۱۵-   برخورداری از سلامت جسمانی

خاطر نشان می سازد که آن دسته از اعضای محترم که موفق به کسب رتبه خبره و یا ممتاز از واحد تعیین صلاحت سازمان شده اند از شرکت در آزمون کتبی معاف می باشند.

 

………………………………………………….

 

بخشنامه استفاده شایسته از خدمات مهندسان دارای پروانه کارشناسان رسمی از سوی معاون اول  رییس جمهور به تمامی وزارتخانه ها ،سازمانها ،موسسات دولتی، نهادهای انقلابی و استانداری های سراسر کشور ابلاغ گردید. در این «بخشنامه» آمده است: نظر به وجود پتانسیل بالقوه و توانایی فنی کارشناسان دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و به منظور تسریع در امور کارشناسی دستگاههای اجرایی، مقتضی است دستگاههای اجرایی براساس ماده (۳۲) قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۰ نسبت به استفاده شایسته از خدمات مهندسان دارای پروانه اشتغال در ارجاع امور موضوع ماده (۱۸) قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱ اقدام نمایند.

براساس این گزارش و با عنایت به بخشنامه مورد اشاره، کلیه دستگاهها موظف خواهند بود از توان علمی و کارشناسی کارشناسان دارای پروانه اشتغال و کارشناسی رسمی اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده نمایند.

E054adaf Bf00 42e2 93c1 490f502d62de 4

پینوشت:

ماده ۳۲ قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران: وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، نهادها، مراجع قضایی، نیروهای انتظامی و شرکت های دولتی می توانند در ارجاع امور کارشناسی با رعایت آیین نامه خاصی که به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دادگستری به تصویب هیأت وزیران می رسد به جای کارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه اشتغال که به وسیله شعبه استان معرفی می شوند استفاده نمایند.

ماده ۱۸ قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری: شورای عالی کارشناسان رسمی می‌تواند از میان کارشناسان رسمی کانونهای کشور در هر رشته، هیئت یا هیئتهائی مرکب از حداقل سه نفر کارشناس رسمی به عنوان کمیسیونهای مشورتی علمی و فنی کارشناسان آن رشته انتخاب نماید تا ضمن همکاری لازم در تهیه سؤالات آزمون و نیز اعطاء صلاحیت اولیه یا اضافی به کارشناسان رسمی یا متقاضیان کارشناسی، نظر مشورتی خود را به شورای عالی و یا به کانونهائی که شورای عالی به آنها تفویض اختیار نموده اعلام نمایند.

 

………………………………………………….

جهت آشنایی اعضاء محترم با آزمون های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، معاونت آموزشی، فنی و پژوهشی سازمان استان نمونه ای را از سئوالات این آزمون ها در اختیار قرار می دهد. لازم به ذکر است که علاقمندان به برخورداری از نمونه سئوالات بیشتر می توانند به واحد آموزش مستقر در محل سازمان استان مراجعه نمایند.